Formidling gjennom en digital renessanse.
I hjertet av Møre og Romsdal, der fjord møter fjell, er det ikke bare naturens skjønnhet som fanger oppmerksomheten. Regionens rike krigshistorie er i ferd med å få en digital renessanse takket være et innovativt samarbeid mellom lokale aktører og teknologiselskapet Voice of Norway.
Med et generøst tilskudd på 1 million kroner, har Romsdalen AS, Åndalsnes Krigshistoriesenter og Experio slått seg sammen for å bringe fortiden til live gjennom moderne teknologi. Dette prosjektet, støttet av Møre og Romsdal fylkeskommune, er en del av en større visjon om å «Oppleve hele Møre og Romsdal – hele året».
Med Åndalsnes Krigshistoriesenter og Experio i vår pilotguppe har vi et godt utgangspunkt for å levere spennende og autentiske opplevelser ved hjelp av moderne teknologi
Susanne Brastad - Romsdalen AS
Helårlige Opplevelser som Forener Kultur og Reiseliv
Romsdalen AS, Åndalsnes Krigshistoriesenter og Experio har fått 1 million kroner i støtte til utvikling av opplevelser, basert på krigshistorien i Møre og Romsdal. Initiativtaker er More og Romsdal fylkeskommune som skal realisere prosjektet «Opplev hele Møre og Romsdal- hele året» i løpet av tre år.
Tor Christian Jevanord fra Åndalsnes Krigshistoriesenter er en nøkkelperson i dette prosjektet. Hans oppgave er å sikre at historiene som formidles er autentiske og korrekte. «Det er et stort potensial i formidling av krigshistorie,» sier Jevanord. «Interessen er økende, og vi ønsker å løfte frem historien på en ærlig og autentisk måte.»
Voice of Norway: Din Personlige Guide til Fortiden
Kjernen i dette unike konseptet er Voice of Norway-appen, utviklet av Experio. Appen gjør det mulig for brukere å oppdage krigshistorien knyttet til steder de besøker, rett fra mobilen. «Hvis du går forbi et sted og lurer på historien, kan appen gi deg svaret,» forklarer Jevanord. Appen fungerer som en personlig turistguide, som gir en stemme til fortidens helter og hendelser.
Robert Vingsnes fra Experio fremhever appens suksess og dens potensial for å formidle historie på en ny måte. «Vi har allerede sett stor interesse fra kommuner i Møre og Romsdal, og nå tar vi teknologien et skritt videre med Augmented Reality (AR),» sier Vingsnes.
Det vil bidra til at krigshistorien blir satt mer på dagsordenen.
Tor Christian Jevanord - Åndalsnes Krigshistoriesenter
Åndalsnes: Hub for Historisk Turisme
Rauma og Åndalsnes er satt til å bli et sentralt punkt for dette prosjektet, med forventninger om at det vil tiltrekke seg mange besøkende og bli en attraksjon i seg selv. Opplevelsene er planlagt å være tilgjengelige i 2025, og vil være åpne for alle – turister som lokalbefolkning.
Voice of Norway står ved en spennende skillevei, der fortidens fortellinger og fremtidens teknologi møtes. Dette prosjektet lover å gjøre krigshistorien i Møre og Romsdal ikke bare mer tilgjengelig, men også mer levende for alle som ønsker å dykke dypere inn i regionens fascinerende fortid.