Hardangervidda Nasjonalpark
-vekker interesse hos turoperatører
-Utenlandske turister som reiser via turoperatører er unge familier som er over gjennomsnittet utdannet og naturinteresserte. De velger Norge på grunn av naturinteressen. At de kan få guide på sitt eget morsmål er viktig og gjør opplevelsen enda bedre. I tillegg er det jo godt å gå en tur og lære om naturen i Norges fantastiske landskapet, etter mange timer i buss og bil, forklarer Per Lykke som er daglig leder hos Hardangervidda Nasjonalparksenter på Skinnarbu.
Gir utenlandske gjester personlig guide på 11 språk
-Ved å velge appen Voice Of Norway har vi løftet oss kraftig! Appen har gitt oss en utendørs utstilling som supplerer godt til den innholdsrike utstillingen inne, som faktiske er Norges største digitale utstilling. I utstillingen er det bla. en fransk grotte som formidler historien om livet på den andre siden av iskanten. Her stilles ut gjenstander laget av villreinbein i det sørlige Frankrike som er over 17 000(!) år gamle, smiler Lykke.
-Når det er fint vær vil folk være ute! Vi laget en tursti på 2,4 km, der turister kan lære om naturen mens de går. De bruker sin egen mobil og appen Voice Of Norway som guide. Appen er på 11 språk og det er mye å lære om både fauna og flora. Langs stien ved en myr får de faktisk høre at nøyaktig her krysset tungtvannsabotørene området på ski i 1942.
-Etter turen kan de som er spesielt interesserte få vite mer i dialog med vår biolog, og dette føler vi er riktig bruk av ressurser, sier Lykke.
Audioguide på Hardangervidda Nasjonalpark
Gode fortellerstemmer
-Visste du at 9 % i Norge er myr? Og at de har en viktig funksjon som vannreservoar, både i tørke og når det regner? Du kan høre om det her, og eller du kan velge mellom 11 språk i appen.
Audioguide på 11 språk
Norske turiststeder er trege!
-Vi får veldig god feedback på opplegget vårt fra besøkende! Og det lar seg enkelt overføre til alle nasjonalparksenter i hele Norge, men vi ser at mange er trege og har problemer med å få realisert ting.
-Jeg synes Norge er dårlig på oversettelser til andre språk og til å tilrettelegge for utlendinger på besøk i Norge. Mesteparten av informasjonen er dessverre på norsk. Vi har valgt å tilby 11 språk for å kunne gi våre besøkende gode opplevelser både ute og inne, sier Lykke, som synes dette er en glimrende kombinasjon!
-Våre utenlandske gjester setter stor pris på å oppleve og lære om de store viddene, fjellheimen med urørt natur og å oppleve så lite befolkning. Ja, de rett og slett elsker stillheten!!
GRATIS
AUDIOGUIDE
-Vi startet med å ha audioguiden som en del av billetten til senteret, og da kostet det kr 50,-. Vi ønsker at besøkende skal få en god opplevelse når de besøker området her, uansett om vi har åpent eller ikke. Nå tilbyr vi audioguiden gratis og våre besøkende står fritt til å velge om de vil komme inn på senteret eller bare være ute i naturen, sier Per Lykke.
Alt er enkelt og effektivt hos Experio
-Nylig hadde vi behov for koreansk stemme i audioguiden. På 1-2-3 var vår sør-koreanske ambassadør klar og tok flyet til Ålesund for å lese inn tekster. Robert hos Experio sto klar da flyet landet og ordnet skyss til lydstudio.
-Gjennom 3 år har dialogen med Experio er enkel og effektiv – alt ordnes og fikses kjapt. Vi er veldig fornøyd med produktet, kvaliteten og firmaet Experio, sier Lykke, som mener at Experio er gode på pris og rent billig på språkoversettelser.
-Experio var tidlig ute med løsningen og teknisk fungerer appen veldig bra. De aller fleste språk har god innlevelse på det som leses inn og det er behagelig å hører på, humrer Lykke som slettes ikke kan alle språkene.
Sang Hoon Kim og Robert Vingsnes i lydstudio, for å lese inn koreansk til Hardangervidda Nasjonalparksenter sin audioguide.
OPPLEVELSER LANGS
OLDEMORSTIEN
Besøkende lærer om naturen mens de går tur.
Bruk din egen mobil som guide
I appen Voice of Norway ligger alt du trenger!
- Kartet viser vei til stedene (GPS)
- Lydhistoriene starter automatisk nå du er på riktig sted
- Historiene har profesjonell fortellerstemme
- Bilder supplerer det du ser
- Tilgjengelig hele året og hele døgnet
- Husk øreplugger for en god lytteopplevelse
Smittevennlig
- Du slipper å låne utstyr
- Lett å holde avstand til andre
- Du besøker stedet når det er få mennesker der
Audioguide - en bærekraftig løsning
NÅR DET PASSER DE BESØKENDE
-Med guide på telefonen kan besøkende oppleve stedet i sitt eget tempo, til alle døgnets tider.
FYSISK AKTIVITET
-Legger til rette for bevegelse og aktivitet ute.
LÆRERIKT FOR ALLE
-Alle får den samme gode opplevelsen og å lære mer.
SPORLØS
-Med GPS basert informasjon slipper vi visuell forsøpling og inngrep i sårbar natur.
Universell utforming
Blinde og svaksynte
Synshemmede har muligheten til å lytte til historiene når de kommer til stedet der severdigheten er.
Bevegelseshemmede
I områder der historiefortellingen går langs en sti som er tilrettelagt for bevegelseshemmede, kan punkt som ligger utenfor stien lett merkes i løsningen på en slik måte at historien starter der det er tilrettelagt for dem som må følge stien.
Døve eller dårlig hørsel
Historiene kan leses på mobilskjermen.
Guiderutene i appen Voice Of Norway
-et samarbeidsprosjekt med hele Norge
Appen Voice Of Norway brukes i hele Norge. Slik blir det en felles dugnad for alle: å synliggjøre historiene på sitt sted -designet av dere selv.
Ta kontakt med oss for å få vite mer om hvordan du kan legge til rette for denne typen formidling i din region eller område!
Team Voice Of Norway
Telefon: 94096772