Synliggjøre aktiviteter - skaper lengre opphold
-Målet vårt er å synliggjøre våre perler slik at de besøkende vil være her litt lengre!
Audioguiden er både en guide og et verktøy for planlegging. På denne måten kan besøkende enkelt få oversikt over opplevelser og å fylle dagene med spennende aktivitet her på Smøla, sier Lena Knutsen. Hun er næringskonsulent på Smøla Nærings- og kultursenter KF.
Næringslivet ser stor verdi i bruken av audioguide
-Vi møter besøkende med entusiasme her på Smøla. Alle er verter og vil stolt vise frem alt vi ha her. I tillegg er de selv også stolte brukere av audioguiden.
-På digitale skjermer på ferge og hurtigbåt, på dørmatten når de går i land, ja da har turistene alt fått en smakebit av mulighetene ved å bruke audioguiden på Smøla. Når de handler på butikken er det mer informasjon på handlevognene, så man bare må bli fristet til å laste ned appen og prøve. Om turistene enda ikke er overbevist, så finner de enda mer informasjon om guidingen i resepsjonen, på bannere og plakater rundt om kring, smiler Lena. Hun forklarer videre at folkene her gjerne viser hvordan audioguiden kan brukes.
-Næringslivet så en kjempestor verdi i å bruke audioguiden for å gi turisten merverdi av å være turist her på Smøla, sier hun, og forklarer at det var før Corona. Hun nevner også at næringsaktører har punkt i guiden, som eksempelvis kafeer og overnattingssteder, og det gir jo en ekstra motivasjon.
Synliggjør audioguiden
-Vi har hatt tilgang på markedspakken til Voice Of Norway, men siden jeg er grafiker har jeg laget det meste av materiellet selv, sier Lena. Vi har brukt sosiale medier aktivt, vi har intervjuet fornøyde reisende og i tillegg har lokalavisen positivt følgt opp aktivitetene her på Smøla, så vi føler vi har gjort en god jobb og at vi er synlig på alle flater, forklarer Lena.
Audioguide et supplement til guide
-Vi er skikkelig stolte over å kunne tilby en autentisk værevandring med den lokale guiden Roald Danielsen på øret. Å få fortalt historien vår på egen dialekt er ekstra kjekt, og i tillegg er forholdene så små her at du faktisk også kan møte Roald på butikken og ta en prat, sier Lena og smiler.
-Ansatte kan være en utfordring og vi ser at mange museer er stengt eksempelvis på mandag, sier hun og forklarer at vi både trenger guider og audioguider, de supplerer hverandre.
Fornøyde norske turister bruker audioguide
-Årets turister var stort sett norske familier, eller bobilturister. Vi regner med at det blir slik også sommeren 2021. Vi tilbyr dermed norsk språk på audioguidene, men flere språk kommer etterhvert. Tilbakemeldingene fra turister er at de er fornøyde og synes at: «Audioguiden er helt knall». Samtalen om audioguiden er også en ice breaker mot lokale som vil ta en prat. I tillegg nevner reisende at det ikke er helt det samme å lete etter informasjon på nettet, når audioguiden også viser hvor stedet er i kartet, sier hun og legger til at her er det mye tid å spare på å lete.
-Digital moro! Sommerhalvåret kjører vi også rebuser der turister er med i trekningen av flotte lokale premier.
-Med våre små forhold er det lett å se hvem av turistene som bruker guiden eller ikke. De med mobil i hånden lyttet og lærte mer om stedet. I flere av punktene leder vi dem også videre til neste severdighet. Bildene i appen supplerer og viser det de ikke ser. Det kan være hva som er inni huset når du ikke kan gå inn, eller det som brant ned, ble bomba og andre historiske hendelser. Vi håper en gang å kunnen vise bilder av Edøyskipet som ligger nedgravd her, smiler hun lurt.
Utvidet opplevelse - et pilotprosjekt med AR
-Nå går vi videre til pilotprosjektet AR, der vi tar i bruk utvidet virkelighet (augmented reality) på noen av punktene i audioguiden. Det vil si at besøkende vil kunne møte «levende mennesker fra vikingtiden» inne i appen, og bli tatt med på en reise tilbake i tid. Dette synes vi er veldig spennende!
I tillegg vil vi synliggjøre flere skjulte perler som vil skape gode opplevelser for besøkende, avslutter Lena og ønsker alle velkommen til Smøla.
Foto-Gurispelet: Wigdis Wollan – http://www.wigdiswollan.no
Til og med overnattingsstedene er en skatt
Og i tillegg kan du få med deg opplevelser som: kajakkpadling, dykking, ørn- og fuglesafari, hav- og ørretfiske, golf, sykling, båttur, gapahuk, villsaugården og lokal mat.
Guiderutene i appen Voice Of Norway
-et samarbeidsprosjekt med hele Norge
Appen Voice Of Norway brukes i hele Norge. Slik blir det en felles dugnad for alle regioner: å gjøre det lett for reisende å få gode opplevelser i Norge – designet av dere selv.
Team Voice Of Norway
Telefon: 94096772