fbpx
Vetle Unstad Sollia kirke Nasjonal Turistveg Rondanevegen Experio Voice Of Norway

Vaskemaskinkjøp endte med jobb innen kulturminneforvaltning

Som nyutdannet innen kulturminneforvaltning fra NTNU, var overraskelsen stor da tilfeldighetene førte til at Vetle Unstad havnet i jobbintervju over vaskemaskinen han skulle kjøpe!

Vaskemaskinhandelen gikk ikke helt etter planen

-Jeg hadde en liten stund vært på utkikk etter en vaskemaskin til huset jeg nylig hadde kjøpt. Etter en kjapp leting på finn.no kom jeg i kontakt med en kar som hadde en brukt vaskemaskin til salgs, i nabobygda.

Etter en strabasiøs tur over fjellet i snøvær, kom vi frem til selgeren. Nede i kjelleren så vi på vaskemaskinen og kunne etter kort tid konstatere at den gav en feilmelding. 

-Hell i uhell, gikk praten likevel lett, så da jeg nevnte at jeg hadde studert kulturminneforvaltning, tok Bjørnar frem mobiltelefonen sin. Han kunne fortelle at selskapet han er daglig leder og medeier i, har laget en smarttelefonapp som synliggjør blant annet kulturminner.

Vaskemaskinhandel i Rendalen Foto: Arafat Malik

App synliggjør kulturminner

-Appen som Bjørnar viste var en audiovisuell guide som ved hjelp av både hologram, bilder og lyd, formidlet ulike kulturminner og severdigheter i Norge. Mange store aktører innenfor kultur og reiseliv var allerede kunder til denne appen. Jeg ble utrolig imponert over konseptet og kvaliteten i appen. Allerede dagen etter ble jeg oppringt av Bjørnar, som sa de hadde bruk for en kulturminneforvalter! Aldri hadde jeg trodd at det å kjøpe en brukt vaskemaskin ville gi meg denne muligheten, ler Vetle Unstad.

Les hele den morsomme vaskemaskinhistorien nederst i artikkelen.

Brenner for synliggjøring av kulturminner

-En av mine interesser innenfor kulturminnefeltet er å synliggjøre alle de fantastiske kulturminnene vi har i Norge for alle mennesker. Her er det spesielt spennende å kunne ta i bruk ny teknologi for å få til dette. En digitalt formidlingsløsning, har potensialet for å nå ut til en enda større del av befolkningen, både nasjonalt og internasjonalt. Stadig bedre teknologi gir nye muligheter for kartlegging, dokumentasjon og formidling av kulturminner. Digitale løsninger, som for eksempel en smartguide, kan være et supplement til den tradisjonelle formidlingen. Samtidig har digitale løsninger muligheten for å øke tilgjengeligheten, bærekraftigheten og forståelsen for alle typer kulturminner og kulturmiljøer. Stortingsmeldingen “Nye mål i kulturmiljøpolitikken – Engasjement, bærekraft og mangfold”, peker på at det er potensial for økt bruk av digitale verktøy i kulturminneforvaltningen. Jeg tror det er viktig at kulturminnefeltet følger nøye med på dagens teknologiske utvikling og griper de mulighetene som dukker opp, sier Vetle engasjert.

Fordelene med smartguide, sett fra et kulturminneperspektiv

-Ved å ta i bruk en smartguide kan det være mulig å stimulere verdiskapningen til et kulturminne. Fra et kulturminneperspektiv kan det knytte seg en rekke fordeler ved å ta i bruk smartguide, sier han og ramser opp: 

  • Økt forståelse for et kulturminne
  • Enkelt å synliggjøre kulturminnene, der de var
  • Generell økt allmennkunnskap for kulturminnene, både lokalkunnskap og å lære mer andre steder
  • Muligheten til å ta tilbake kontroll over kulturminner som ofte blir sendt til større institusjoner i eksempelvis større byer 
  • Mer informasjon for flere og med plass til mange språk
  • Tilgjengelig hele tiden for alle
  • Eieren av kulturminnet eier selv innholdet på den digitale flaten
  • Å bidra i en felles plattform for formidling av kulturminner i hele Norge

Imateriell og materiell kulturarv

-Immateriell kulturarv er levende tradisjoner og tradisjonell kunnskap som blir overført mellom folk. Ved å ta i bruk en audiovisuell smartguide vil det være mulig å kombinere den immaterielle med den materielle kulturarven. Se for deg at du for eksempel går på et bygdemuseum og får øye på en gammel slåmaskin til hest. Ved hjelp av en audiovisuell guide med AR-teknologi vil det være mulig å vise frem teknikken på hvordan denne slåmaskinen ble brukt. Dette er et av mange eksempler på hvordan det immaterielle og materielle kan samhandle for å brukes i formidlingssammenheng. Dette kan bidra til å holde immateriell kulturarv i live, forklarer Vetle.

Slåmaskin til hest. Foto: Vetle Unstad

Kulturminner som en verdiskaper

-I dag er det en økende bevissthet rundt kulturarven som en verdiskaper. Kulturarven er en ressurs som kan brukes for å utvikle livskraftige lokalsamfunn og som grunnlag for næringsutvikling. Undersøkelser i EU- og EØS-landene har slått fast at kulturminner gir inntekter til handel og tjenesteyting til ca. 335 milliarder euro i året, og at dette sysselsetter mer enn åtte millioner mennesker, sier han.

(Kilde: St.meld.nr. 16 (2004-2005) Leve med kulturminner, side 46.)

Sollia kirke, i Storelvdal kommune. Foto: Arafat Malik

-Begrepet verdiskaping stammer opprinnelig fra økonomien, men i kulturminnefeltet vil verdiskaping si at et kulturminne skal kunne brukes til utviklingen av lokalsamfunn og næringsliv. Verdien til et kulturminne kan vanligvis knyttes opp mot tre forhold: Kunnskap, opplevelse og bruksverdier. Samlet gir de tre verdiene kulturminnet en mulighet for å skape både økonomisk vekst, men også en lokal kunnskap og identitet. Verdiskapingsprogrammet på kulturminneområdet ble vedtatt i Stortingsmelding nr.16 Leve med kulturminner i 2005.

-I kulturminnepolitikken er verdiskaping både et mål og en strategi. Norges kulturarv skal danne grunnlag for arbeidsplasser, bedrifter, attraktive steder og gode lokalsamfunn. Målet med verdiskapingsprogrammet er å bruke kulturarven til det beste for befolking, næringsliv, lokalsamfunn og regioner. I tillegg skal Regjeringens verdiskapingsprogram ta bedre vare på kulturarven samt utvikle og spre kunnskap om kulturarven som ressurs, utdyper Vetle.

Les mer om Verdisetting og verdivekting av kulturminner (Riksantikvaren)

Gruvelandskap i Folldal. Foto: Arafat Malik

"Kommuner er ansvarlig for å ivareta og legge til rette for bruk av kulturminner"

Bor i lita grend - jobber nasjonalt

-For meg er det å kunne bo der jeg vil og samtidig jobbe over hele landet en drømmesituasjon. Etter å ha fullført Bachelor-graden på NTNU i Trondheim, hadde jeg et ønske om å flytte tilbake til bygda hvor jeg vokste opp. Etter noen måneder med gårdsarbeid hjemme på gården i Venabygd, dukket det opp et hus i nabogrenda Sollia, som jeg fikk kjøpt. Sollia med sin fantastisk beliggenhet rett ved foten av Rondane, og er et eldorado for folk som er glad i vakker natur og villmarksturer. Samtidig er Sollia et flott sted for de som er interessert i kulturhistorie. Her ligger det gamle gårdstun på rekke og rad, som tatt ut fra et gammelt folkeeventyr. Sollia kirke, som ble reist av bygdefolket 1738, er også verdt å nevne. Kirken er en av de best dekorerte barokkirkene vi har i Norge, og etter min mening en av de vakreste og mest unike.

-Med dagens teknologi kan jeg sitte hvor som helt og samtidig jobbe sammen med mine kolleger, på tvers av fylkes- og kommunegrenser. Experio har lagt til rette for en slik type arbeidsplass, og jeg ser frem til å jobbe sammen med Teamet i Voice Of Norway, avslutter Vetle, som forteller at han kjøpte vaskemaskinen og at den fungerer godt.

HELE HISTORIEN

Vaskemaskinen i Rendalen som ga meg drømmejobben

-Jeg hadde en liten stund vært på utkikk etter en vaskemaskin til huset jeg nylig hadde kjøpt i Sollia. Nå begynte det å haste litt og rene klær var snart en mangelvare. Etter en kjapp titt på finn.no kom jeg til slutt i kontakt med en kar i som hold til i Rendalen. Han hadde en vaskemaskin til salgs som jeg kunne få kjøpe, og han skulle si ifra når han var i Rendalen siden han egentlig bodde i Trondheim. Tiden gikk og plutselig en dag plinget det på mobilen min.

Det var vaskemaskinselgeren Bjørnar som kunne fortelle at han nå var i Rendalen, og at jeg bare kunne komme for å hente vaskemaskinen hans. Dermed startet ekspedisjonen mot Rendalen. Endelig kunne jeg snart vaske mine egne klær! Jeg tok med mamma som bærehjelp og ekstrasjåfør. Ingen av oss hadde besøkt Rendalen før, så dette gledet vi oss til.

Uheldigvis var det storm i fjellheimen denne dagen så vi ble stående værfast på Venabygdsfjellet, og vi kom oss ikke videre før det hadde blitt mørkt, men motet var fortsatt oppe. Klokken var vel nærmere 21 da vi endelig ankom Rendalen, og Bjørnar kunne fortelle at han straks var på vei. I mellomtiden var det bare å kjøre ned til huset hans, så kunne vi vente der. Omsider ankom Bjørnar, vi hilste og gikk inn i huset.

På vei ned til kjelleren til hvor vaskemaskinen befant seg, kunne han fortelle en artig historie om huset og hvordan han hadde kommet over et hemmelig rom nede i kjelleren. Vel nede ankom vi rommet der vaskemaskinen sto. Selv om jeg sa at det ikke var så viktig, så insisterte Bjørnar på at vi måtte prøve maskinen for å forsikre oss om at alt var i orden med den. Jeg gikk med på dette og til våres store forferdelse ville ikke vaskemaskinen starte denne kvelden.

Uansett hva vi prøvde så forble maskinen død. Bjørnar ble svært lei seg og tilbød meg å kjøpe hans hovedvaskemaskin for en billig pris. Jeg tenkte at det var leit for alle parter at vaskemaskinen ikke var samarbeidsvillig denne kvelden, men at han skulle slippe å matte selge sin eneste fungerende vaskemaskin for en skampris. Jeg sa at jeg gjerne kunne kjøpe den fungerende vaskemaskinen, men for det dobbelte av det han først tilbød meg. Dette var greit, og for å forsikre oss om at denne vaskemaskinen virket, så vi satte like gjerne på en klesvask.

Her tar historien en ny og artig vending. Når samtalen kommer inn på at jeg har studert kulturminneforvaltning, blir Bjørnar veldig interessert. Han forteller meg at han har noe veldig spennende å vise meg, og inviterer oss straks opp på en kaffekopp. Dette hørtes jo veldig snodig og interessant ut, tenkte jeg, og kikket kjapt ned på klokka som snart nærmet seg midnatt.

En kaffekopp hadde helt klart gjort seg nå, om jeg ville komme meg helskinnet hjem igjen uten å sovne på veien, så jeg takket ja til kaffe og var samtidig veldig spent på hva han hadde å fortelle. Da kaffen var klar satte vi oss alle tre oppe i stua, og Bjørnar tok frem mobiltelefonen sin. Han kunne fortelle at han hadde laget en smarttelefonapp. Denne appen var en audiovisuell guide som ved hjelp av både hologram video og lyd, formidlet ulike kulturminner og severdigheter i Norge.

Mange store aktører innenfor kultur og reiseliv var allerede kunder til denne appen og ting hadde begynt å ta av. Jeg ble utrolig imponert over konseptet og kvaliteten i appen Bjørnar viste frem, og vi ble sittende å prate lenge etter at klesvasken nede i kjelleren var ferdig. Omsider hadde klokken blitt så mye at jeg og mamma var nødt til å takke for oss slik at vi kunne komme hjem før solen sto opp.

Vi løftet vaskemaskinen gjennom det hemmelige rommet som Bjørnar hadde funnet og lastet den videre inn i bilen utenfor huset. Vi takket for oss, og ble samtidig enige om å holde kontakten angående appen.

Allerede dagen etter ble jeg oppringt av Bjørnar, som sa de hadde bruk for en kulturminneforvalter til appen og at han derfor kunne tilby meg en relevant jobb. Dette takket jeg begeistret ja til. Aldri hadde jeg trodd at det å kjøpe en brukt vaskemaskin på finn ville gi meg denne muligheten. Litt av en tilfeldighet, ler Vetle.

Last ned guide til turen

Appen Voice Of Norway er gratis å laste ned og tilgjengelig for alle typer smarttelefoner. Du kan laste ned turene i en wifi-sone før du drar, så slipper du å bruke mobildata.

Husk å ha med øreplugger, for en god lytteopplevelse.

Bruk din egen mobil som guide

I appen Voice of Norway ligger alt du trenger!

  • Kartet viser vei til stedene (GPS)
  • Lydhistoriene starter automatisk nå du er på riktig sted
  • Historiene har profesjonell fortellerstemme 
  • Bilder supplerer det du ser
  • Tilgjengelig hele året og hele døgnet
  • Husk øreplugger for en god lytteopplevelse

Smittevennlig

  • Du slipper å låne utstyr
  • Lett å holde avstand til andre
  • Du besøker stedet når det er få mennesker der

Guiderutene i appen Voice Of Norway
-et samarbeidsprosjekt med hele Norge

Appen Voice Of Norway brukes i hele Norge. Slik blir det en felles dugnad for alle: å synliggjøre historiene på sitt sted -designet av dere selv.

Våre kunder

Ta kontakt med oss for å få vite mer om hvordan du kan legge til rette for denne typen formidling i din region eller område!

Team Voice Of Norway
Telefon: 94096772

Del gjerne innlegget

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Denne nettsiden bruker cookies. Ved å fortsette å bruke denne nettsiden samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler.